Instrucció de Padró - Protocol d’actuació per a l’empadronament en situacions irregulars
El present document està destinat a fixar les pautes d’actuació per part dels diferents departaments implicats de l’Ajuntament en els casos d’empadronaments irregulars que es puguin donar al municipi: departament d’OAC, departament d’Acció Social i departament de Policia Local, amb el suport del Secretari General de l’Ajuntament.
Aprovat per Junta de Govern Local 0805J21 de 16/03/2021
Article 1- Antecedents
El departament d’OAC és l’encarregat de la gestió íntegra del Padró Municipal d’Habitants, amb el suport de la Diputació de Barcelona. Esporàdicament es troben amb situacions d’empadronament que anomenen “irregulars” perquè se surten de la norma que apliquen habitualment, ja que no disposen de la documentació necessària per acreditar el seu empadronament al lloc que manifesten residir, o bé els manquen els permisos o autoritzacions exigits per poder-se empadronar, però és obligació de l’Ajuntament mantenir actualitzat el padró tenint coneixement real de qui viu al municipi sense que això impliqui cap dret ni privilegi en cas de controvèrsia sobre la titularitat de l’habitatge, a més que del fet d’estar empadronats deriven un conjunt de drets com accés a sanitat, escolarització, regulació d’expedients d’estrangeria, etc que són drets fonamentals que no podem denegar.
En els darrers temps, aquestes situacions s’han vist augmentades notablement per diferents motius com la crisi sanitària, social i econòmica causada pel COVID-19, el creixement del fenomen d’ocupació il·legal d’habitatges buits, la necessitat d’acreditar l’empadronament per accedir a diferents ajuts socials o a l’assistència sanitària pública, etc.
Article 2- Objecte
El present document està destinat a establir un protocol d’actuació dels diferents departaments municipals implicats: OAC, Acció Social i Policia Local, com a eina general per tractar els casos d’empadronaments irregulars que es puguin presentar al Padró Municipal d’Habitants del Papiol i així garantir el dret a l’empadronament i evitar situacions d’exclusió.
Article 3- Àmbit d’aplicació
Aquesta norma s’aplicarà a tots els casos irregulars d’empadronament al terme municipal del Papiol.
Article 4- Identificació de casos irregulars al PMH
- Empadronament en domicili habitual sense acreditació documental: ocupants il·legals d’habitatges buits, rellogats sense contracte, lloguer d’habitacions sense contracte o amb autoritzacions verbals, cuidadors amb dret d’habitació, vivendes en locals comercials, etc.
- Empadronament al municipi sense domicili fix: persones que viuen al carrer, usuaris de serveis socials sense domicili conegut, persones que no resideixen de manera continuada al mateix habitatge i volten per cases d’amics, víctimes de violència de gènere derivades a residències, etc.
Article 5- Forma d’inici
El procediment s’iniciarà mitjançant la presentació al Registre general de l’Ajuntament d’una instància normalitzada per part de l’interessat, d’acord amb el model MD8034 o similar, o bé s’iniciarà d’ofici a través d’informe emès pel departament d’Acció Social en els casos en que no sigui possible la presentació d’instància per part de l’interessat.
A la instància, a part de les dades personals, es descriurà l’adreça on està residint a la qual demana ser empadronat i els motius pels quals no disposa de la documentació i/o permisos per a fer-ho de forma ordinària.
Article 6- Instrucció de l’expedient
El departament d’OAC serà el responsable de l’expedient administratiu.
Una vegada obert l’expedient, el departament d’OAC en donarà trasllat al departament de la Policia Local per tal que emetin informe en un termini màxim de 2 mesos verificant si el sol·licitant resideix o no al domicili indicat.
Resta a criteri de la Policia Local decidir quantes visites de comprovació considera necessàries efectuar per tenir la certesa de si la persona resideix o no al domicili indicat. Com a norma general, s’estableix un màxim de tres intents de localització sense previ avís i a diferents hores del dia, en el cas que els anteriors intents resultin negatius. No obstant, si en una primera visita tenen evidències clares que la persona no resideix a l’habitatge no caldrà efectuar-ne més.
Al mateix temps, en els casos d’ocupacions d’habitatges buits sense consentiment escrit del titular, el departament d’OAC enviarà comunicació al propietari de l’habitatge posant en el seu coneixement l’obertura de l’expedient per empadronar un habitant al seu habitatge, donant-li un termini d’audiència de 10 dies per tal que manifesti el que consideri adient en defensa dels seus drets com a part interessada o iniciï les accions legals que cregui oportunes.
En els casos en que el peticionari sigui usuari del departament d’Acció Social o bé l’expedient s’hagi iniciat a instància seva, la verificació del domicili es pot fer a través d’aquest departament, reclamant l’assistència o no de la Policia Local segons considerin necessari.
En qualsevol cas, l’existència d’un informe per part d’un d’aquests dos departaments és requisit imprescindible en el que es fonamentarà l’OAC per a la resolució de l’expedient i haurà de contenir el detall de les visites de comprovació efectuades, les dades personals de la persona identificada, així com indicar si és possible amb qui conviu a l’habitatge i/o l’existència de menors residint al domicili.
En els casos de l’apartat a) de l’article 4, l’adreça on seran donats d’alta al PMH serà el domicili que efectivament estan ocupant, exigint-se el consentiment de al menys una de les altres persones amb qui estigui convivint a aquest domicili excepte excepcions en que no sigui possible obtenir aquest consentiment.
Per als casos de l’apartat b) de l’article 4 en que no és possible empadronar-los a cap adreça concreta, l’adreça on seran empadronats és l’adreça postal instrumental per empadronament de persones en situació excepcional creada mitjançant Decret d’Alcaldia 2020/715 de data 05/10/2020, E: 2020_1849 : Cr. Anselm Clavé, 3-5, prèvia autorització expressa per part del departament d’Acció Social i sense necessitat d’exigir el consentiment d’altres persones ja empadronades a aquesta mateixa adreça instrumental.
En els casos de l’apartat a) de l’article 4 per ocupació sense autorització d’habitatges buits que estiguin dintre dels supòsits establerts a la Instrucció nº 1/2020 de la Fiscalia General del Estado, dictada per Dolores Delgado García en data 15 de setembre de 2020, una vegada concedit/denegat l’empadronament a la persona ocupant, aquesta situació es posarà en coneixement del propietari legal de l’habitatge i altres administracions si fos necessari (com remetre atestat al Jutjat de guàrdia), per tal que es prenguin les mesures que considerin necessàries i/o formulació de la denúncia legal per part del propietari de l’immoble.
Sobreocupació: quan per part de l’OAC es detecti al Padró una sobreocupació en un habitatge, de caràcter presumptament fraudulent, es posarà aquesta circumstància en coneixement de la Policia Local per tal de comprovar si efectivament resideixen totes aquelles persones al domicili o es tracta d’empadronaments ficticis per obtenir un benefici econòmic a canvi i es prendran les mesures que es considerin oportunes.
Si es detecta que una persona s’empadrona a un local no destinat a habitatge, l’OAC posarà aquesta circumstància en coneixement del departament de Serveis Tècnics, per tal que iniciïn l’expedient de disciplina urbanística que correspongui.
Article 7- Finalització de l’expedient
Un cop feta la sol·licitud, aquesta es resoldrà en el termini màxim de 3 mesos.
Una vegada rebut l’informe, per part de l’OAC es dictarà l’acte administratiu concedint o denegant l’empadronament, que serà notificat a l’interessat i al propietari de l’habitatge, i se’n donarà trasllat als departaments d’OAC, Policia Local i Acció Social.
En cas de resolució positiva, es posaran en contacte amb el ciutadà per a formalitzar presencialment l’acte d’empadronament amb la documentació identificativa exigible i previ consentiment d’altres residents al domicili si és el cas, excepte els casos en que no puguin comparèixer per trobar-se ingressats a alguna residència/centre d’acollida la qual cosa haurà estat acreditada en l’expedient pel Departament d’Acció Social.
Un cop sigui denegat un empadronament mitjançant Decret d’Alcaldia, no es podrà tornar a sol·licitar l’inici del tràmit pel mateix interessat fins a transcorreguts un mínim de 6 mesos.
Article 8- Acció d’inspecció d’ofici
La Policia Local efectuarà visites de comprovació rutinàries aproximadament cada 4 mesos per verificar si les persones empadronades en situacions irregulars continuen residint al domicili. En cas de tenir la certesa de que ja no hi viuen, emetran un informe i en donaran trasllat al departament d’OAC per iniciar un expedient de baixa d’ofici del padró per inclusió indeguda.
Revisió de casos anteriors: el Departament d’OAC facilitarà al Departament de la Policia Local un llistat de tots els casos d’ocupació sense autorització d’habitatges buits dels que tingui coneixement que s’han efectuat abans de l’aprovació del present document, per tal de revisar-los i emetre informe per verificar que continuen residint a l’adreça on van ser empadronats. En cas contrari s’iniciaran els corresponents expedients de baixa d’ofici del PMH.